Härlig tårta till Iris!

Idag har jag fått äran att baka en tårta till Iris som fyller 2 år. Jag gjorde en tårta med spritsade rosor på. Sedan satte jag en prinsesskrona på. 
 
 
 
 
 
Tårtbotten:

4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1-2 tsk bakpulver
 
Blanda ägg och socker poräst, minst 5 min. Blanda potaismjöl, vetemjöl och bakpuler. Sikta sedan ner i äggblandningen. Rör om. Häll smeten i i en smord springform ca 24-26 cm. Grädda i nedre delen av ungen i ca 30-35 min. Låt svalna. Ta loss ifrån formen. Dela botten i 3 delar.
 
Hallonfyllningen:
 
3 dl grädde
2-3 dl halvtinade hallon
2-4 msk marsanpulver.
 
Vispa grädden hårt. Häll i den halvtinade hallon och låt vispen mosa sönder hallonen i grädden. Sedan häller du i marsanpulver efter smak.
Ställ i kylen en stund innan du breder på tårtan.
 
Dumlefluff:

4 dl grädde
ca 90-100 g dumlekola
 
Värm upp grädden i en kastrull (absolut inte koka). Lägg i dumlekolorna och de smälta i grädden. Kan ta en stund innan allt är smält men viktigt att det är helt smälta.
Ställ in fluffet i kylen i minst 6 h innan du ska använda den. Vispa upp det som vanlig grädde och bred ut på tårtan. Spara en liten del för att smeta runt tårtan. 
 
KLAR!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0