Tårta till herrklubb!

Idag är min sambo iväg med ett gäng grabbar på herrklubb. Han har varit med att anordna dagen så givetvis fick jag äran att baka till deras fika. Hoppas grabbarna blir nöjda. 
 
 
 
 
 
Chokladtårtbotten:
 
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1/2 dl kakao
2 tsk bakpulver
 
Smöra och bröda en springform ca 24-26 cm. Vispa ägg och socker poröst i minst 5 min. Blanda potatismjölet, vetemjölet, kakao bakpulvret. Sikta sedan ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör försiktigt runt. Häll smeten i en form. Grädda i nedre delen av ungen i ca 30-35 min. 175 grader. Ta ur botten och låt den svalna lite. Dela botten i 3 delar. 
 
Geisha fluff:
 
3 dl grädde
150-170 g Geisha 
 
Värm grädden i en kastrull, absolut inte koka. Lägg i after eighten och låt dem smälta i grädden. Det kan ta lite tid men det är viktigt att allt är smält. Ställ sedan i kyl i minst 6 h. Vispa sedan som vanlig grädde. Bred ut på tårtan. 
 
Hallonfyllningen:
 
3 dl grädde
2-3 dl halvtinade hallon
2-4 msk marsanpulver.
 
Vispa grädden hårt. Häll i den halvtinade hallon och låt vispen mosa sönder hallonen i grädden. Sedan häller du i marsanpulver efter smak.
Ställ i kylen en stund innan du breder på tårtan.
 
Runt tårtan har jag brett nötkräm som går att köpa på burk i affären. 2-3 pakt!
 
Chokladen som är på tårtan är:
 
Chokladglasyr:
 
75 g smör
5 dl florsocker 
1/2 dl mjölk
1 msk kakao
 
Smält smöret i en kastrull. Ställ av och låt svalan. Rör i florsocker, mjölk och kakao till en len smet. Häll försiktigt över kakan. Du väljer själv hur mycket du vill ska rinna ner på sidorna. Ta en liten slickepott och putt försiktigt över kanten. 
 
Ovan på tårtan hackade jag geisha och la på. 
 
 
Mmmm!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0